De Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) kondigde een paar weken geleden haar langverwachte regels voor het commercieel gebruik van drone vliegtuigen aan en de regels waren veel minder streng dan velen vreesden.

Op afstand

Er is echter een regel dat voor menig drone piloot een doorn in het oog is: de operator moet te allen tijde zicht hebben op de drone. Drones zijn niet echt nuttig totdat ze op afstand kunnen worden bediend, maar hiervoor is allereerst een centraal luchtverkeersysteem nodig waar vluchten kenbaar kunnen worden gemaakt en het luchtverkeer met elkaar in verbinding staat. Niet alleen drones met drones, maar ook drones met vliegtuigen.

Luchtverkeersysteem

NASA is een samenwerking aangegaan met een bedrijf genaamd Exelis om haar nieuwe 'air traffic control'-systeem voor drone vliegtuigen, genaamd 'Symphony RangeVue', te testen. drones-air-traffic-control-nasa-1drones-air-traffic-control-nasa-1

Reguleren i.p.v. verbieden

Er is momenteel geen centraal systeem voor het beheer van drones in het luchtruim, dat heel gevaarlijk kan zijn als ze botsen in de lucht boven gebieden met veel verkeer. De oplossing van de FAA is om drone verkeer in drukbevolkte gebieden te verbieden, maar misschien zou Symphony RangeVue een alternatief kunnen bieden.

Werk aan de winkel

Om Symphony RangeVue te laten werken, dient iedere regio een netwerk van kleine Exelis torens te hebben die signalen op kunnen vangen van drone vliegtuigen uit de omgeving. Drones dienen - net zoals het overige vliegverkeer - een ADS-B signaal te communiceren. Momenteel zenden drones niet een dergelijk signaal uit en dit zullen drone fabrikanten moeten integreren in de nabije toekomst. Helaas zal integratie van een dergelijk systeem negatieve invloed hebben op de levensduur van de batterij van de drone, maar zeker bijdragen aan het voorkomen van mogelijke drone ongelukken. drones-air-traffic-control-nasa-2drones-air-traffic-control-nasa-2

0 Reacties

    Plaats een reactie