Zwitserland heeft een beveiligingskader van de Europese Unie betreffende regels voor drone-vluchten overgenomen, dat nieuwe regels voor autonome vluchten heeft vastgelegd. Deze nieuwe ontwikkeling garandeert ook de voortzetting van luchtvaartactiviteiten tussen Bern en Londen na Brexit.

Akkoord

Het Zwitserse Federale Bureau voor Burgerluchtvaart is akkoord met nieuwe regels inzake luchtvaartbeveiliging, veiligheid en verkeersbeheer, goedgekeurd door het Zwitsers-EU Gemengd Comité voor luchtvervoer. Deze zullen vanaf 1 september geldig zijn en invloed hebben op drones en luchtvaartactiviteiten.

Drones

Zwitserland sluit zich qua drones aan bij de Europese regelgeving. Vanaf juni 2020 moeten drones die minimaal 250 gram wegen of een camera hebben die zich in het Europese luchtruim bevindt, worden geregistreerd. De minimumleeftijd voor dronevliegers komt dan ook te liggen op 16 jaar, uitgezonderd bestuurders van speelgoeddrones.

Zwitserland sluit zich aan bij Europese droneregels

Risicovermindering

De nieuwe overeenkomst garandeert dat Zwitserse fabrikanten van vliegtuigmateriaal de productie kunnen voortzetten. Zij kunnen daarnaast ook al het bestaande materiaal dat al aan de EU-regelgeving voldoet blijven gebruiken. Volgens Zwitserland zal dit risico's van productiestoringen verminderen die van invloed kunnen zijn op de luchtvervoerssector en ernstige economische gevolgen kunnen hebben. Dat geldt voor zowel bemande als autonome vluchten.

Brexit

De overeenkomst heeft ook betrekking op luchtvaartactiviteiten met het VK na de Brexit. Vluchten vanuit het Verenigd Koninkrijk die landen op Zwitserse luchthavens en doorgaan naar een andere bestemming, blijven onderworpen aan bestaande voorschriften. Er worden naar verwachting geen aanvullende beveiligingsmaatregelen opgelegd aan Britse reizigers die via Zwitserland op dergelijke vluchten reizen na Brexit.

EASA

Vanaf juni 2020 moeten drones die minimaal 250 gram wegen of een camera hebben die zich in het Europese luchtruim bevindt, worden geregistreerd. Lidstaten van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) kunnen de verantwoordelijkheid voor certificering, monitoring of nalevingscontrole toewijzen aan andere lidstaten of aan het agentschap zelf. Nederland is hier onderdeel van.

0 Reacties

    Plaats een reactie